Het Makervirus slaat toe op het ECL

We zijn nu een half jaar bezig en steeds meer leerlingen houden zich bezig met ontwerpen, bouwen en knutselen en leren spelenderwijs programmeren en allerlei nuttigs over elektronica en techniek. Leerlingen vragen zich af waarom ze dit niet veel eerder hadden kunnen doen op school. Ja, waarom eigenlijk niet?

Niet alleen wordt onze Maker+Klas groter, inmiddels heeft bio-docent Bram Winkelman een nieuwe verbredersklas gestart. Met een groepje enthousiaste leerlingen gaat hij strandbeesten bouwen. Dat zijn manshoge constructies van plastic elektriciteitsbuizen, die door de wind voortgedreven over het strand scharrelen. Hier zijn ze bezig met een miniversie en andere prototypes van Lego.

Ziet er al heel goed uit. We zijn heel benieuwd. 



Intussen heb ik een 6V-klas aan het robotbouwen gezet. Voor hen is het de laatste module nl&t voordat ze aan het eindexamen beginnen. Op een enkeling na heeft nog niemand ooit geprogrammeerd. 



Ik heb voor de hele klas Arduino’s aangeschaft en vanaf de eerste les is iedereen vrolijk bezig met coderen, schakelingen ontwerpen, weerstanden, diodes, draadjes en leds verbinden. De eindopdracht is een persoonlijk robotje bouwen, dat ze als cadeautje mee naar huis mogen nemen.



Het is mooi om te zien hoe het een na het andere groepje de frustraties bij het programmeren weet te overwinnen en jubelt als het is gelukt: “De lampjes branden!”



Op een wat stiller deel van onze zolder zit een groepje van mijn mentorleerlingen zich voor te bereiden op de SE’s van volgende week.





Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s